Thailand med små børn

I februar/marts 2017 rejste vi en måned til Thailand med vores to børn, der dengang var 4 og 7 år gamle. Hvor Emil er storebror og Filippa er lillesøster. Vi havde planlagt ruten og booket hotellerne hjemmefra. Vi fandt flybilletterne gennem Momondo til et super pris, hvor vi godt nok havde 2 stop hver vej, men det gik faktisk okay. Vi fløj med Cathay pacific airways, som vi kun kan anbefale, der var super service og ok mad ombord. Selvom det nu er 2 år siden, vi var afsted, har jeg aldrig fået skrevet et indlæg om turen. Flere har spurgt mig på Instagram om det at rejse rundt i Thailand med små børn, så derfor kommer det nu – bedre sent end aldrig:)

Vi fløj fra Billund og ankom til Phuket sidst på eftermiddagen, hvilket var helt perfekt. Vi havde valgt at rejse rundt til 5 steder/hoteller. Hjemmefra havde vi studeret Lonely Planet godt og grundigt for at finde de steder, vi helst ville se. Men det var en smule svært, da der var mange steder, vi gerne ville se.

Rejsen derover

Vi havde som sagt hele tre flyvninger på vejen derover, men selvom Filippa kun var 4 år gammel klarede hun det virkelig godt. Jeg havde forberedt små gaver, som børnene fik undervejs på turen. De fik små opgavebøger og rejsespil blandet med små slikposer mm. Vores 2. flyvning var en natflyvning, hvor børnene heldigvis sov. Vi voksne fik desværre ikke sovet så meget, og ind over Himalaya røg vi ind i noget frygteligt turbulens, hvor selv personalet sad ned i en times tid, ikke en super start for en flyforskrækket person som mig, men det gik selvfølgelig godt. Da vi endelig ankom til Phuket var vi trætte, men det var heldigvis sidst på eftermiddagen, vi ankom. Det er virkelig det bedste tidspunkt at ankomme på, så er der tid til aftensmad, og man kan komme i seng med det samme. På den måde kan man få vendt døgnrytmen til lokal tid allerede i det første døgn. Børnene havde hver en rygsæk med i håndbagage, derudover havde vi voksne hver en håndbagage. Thomas havde en stor rejserygsæk (et levn fra hans backpacker ungdom), og jeg havde to knap så praktiske læder weekendtasker med. Det var nu kun en enkelt gang, at de virkelig viste sig at være upraktiske. Men mit råd vil helt sikkert være at rejse med så lidt som muligt. I vil helt sikkert komme til at ville købe en masse med hjem, og man skal bare løfte den bagage mange gange i løbet af en tur. Vi havde sommerjakker med til os allesammen, som vi ikke fik brugt, en tynd cardigan vil være nok til de få gange, det var nødvendigt og mod myg om aftenen.

At rejse rundt

Jeg var meget spændt på, hvor nemt det ville være at rejse rundt i Thailand med små børn. Vi var der kun en måned, og derfor opvejede vi hvor meget tid, vi ville bruge på transport. Det kan helt sikkert gøres billigere med offentligt transport, men vi valgte at give lidt mere for så at bruge så lidt tid på det som muligt og gøre det så gnidningsfrit som muligt, da Filippa trods alt kun var 4 år. Derfor valgte vi at tage taxi eller minivan mellem de forskellige hoteller, hvor det var muligt. Det var utrolig nemt og også billigt.
Dagen før vi skulle rejse videre, gik vi ned i receptionen og hørte om muligheden for, at de arrangerede vores transport hen til næste hotel. Hotellet fik så en pris fra det taxaselskab, som de brugte. Derudover brugte vi også receptionisten til at høre om turen hen til næste sted og mulige stop og seværdigheder på vejen. På et tidspunkt havde vi fået en pris fra vores hotel og for nysgerrighedens skyld gik vi udenfor hotellet og forhørte os ved flere selskaber selv. Vildt nok var prisen hotellet havde fået til os faktisk billigere end dem, vi selv kunne forhandle os til på gaden. Så jeg kan kun anbefale den her måde, og selvom vi så et par gange måske gav lidt ekstra på den her måde, så gav det også en tryghed at få taxaselskabet anbefalet af det hotel, vi var på. Så vi har desværre ingen erfaring med busser og tog, da vi slet ikke udforskede det på turen.

Første stop: Nai Yang på Phuket

Vi valgte at booke det første hotel ret tæt på lufthavnen, da vi ved ankomsten havde rejst i 24 timer, tænkte vi, at det nok ville være rart ikke at skulle rejse så langt ved ankomsten. Og det var meget fornuftigt. Der var kun 20 minutter hen til hotellet. Hvis man vil bo på Phuket, så kan jeg kun anbefale at sætte sig godt ind i områderne. Der er virkelig turistede steder som fx. Patong, og mere rolige steder som fx. Karon og Kata beach og Nai yang, hvor vi var. Vi ville starte med et lækkert sted, og valget faldt på ‘Phuket Marriott Resort and Spa Nai Yang Beach’. Her havde vi et værelse med direkte adgang til poolen, hvilket var et hit hos børnene. Vi havde 7 overnatninger på det første hotel, hvilket var nok til at få koblet helt af. Efter de 7 overnatninger var vi også helt klar til at komme videre og opleve noget nyt. Vi brugte de første 7 dage med mest at være på hotellet. Børnene skulle vænne sig til varmen og derfor var de første dage 100% på deres præmisser med masser af is og pooltid. Vi var en enkelt gang eller to på en lille tur udenfor hotellet for at se os omkring, men vi var bare mest på hotellet. Vi bookede alle hotellerne gennem hotels.com og et enkelt gennem agoda.com. Hotellet var virkelig fantastisk med en skøn stemning. Personalet fik lært os lidt Thai, og de var hele vejen igennem søde og hjælpsomme. Morgenmadsbuffeten var overvældende med så meget at vælge imellem. Se mere om vores første hotel her: Marriott Nai Yang

Vores andet hotel C&N Kho Khao

Efter 7 dejlige afslappende dage rejste vi nordpå til Koh Kho Khao, som er en ø lige nord for Khao Lak. Vi havde fået hotellet anbefalet hjemmefra. Vi havde egentligt booket et andet hotel, fordi C&N var fuldt booket, men da vi var afsted, så vi pludselig, at der var ledigt. Eftersom vi havde fuld afbestilling på det, vi havde booket, slog vi hurtigt til. Vi fik en taxa gennem hotellet, som kørte os til stedet, hvor vi kunne sejle over til øen. Vores taxachauffør hjalp os med at komme i kontakt med en lokal bådejer, som sejlede os over floden til øen. På den anden side var der en chauffør med en pick up truck, der gerne ville køre os til hotellet. Koh Kho Khao virker nærmest lidt øde, og på vejen hen til hotellet mødte vi kun få knallerter og vist nærmest ingen andre biler. Børnene synes, at det var fantastisk at sidde på laddet af en bil uden seler, men farten var ganske langsom. Alt i alt gav vi ca. 500,- for turen med taxa, båd og pick-up. Taxaturen tog omkring 2 timer. Hotellet var helt fantastisk, stemningen var så afslappet, at vi straks følte os velkomne. Og den afslappende stemning var ikke kun blandt turisterne, personalet havde tid til smil og sjov med hinanden, der var ingen stress. Selvom det langtfra var den største pool, vi havde på turen var det rigeligt til børnene, og ofte havde vi den helt for os selv. Hotellet ligger lige på den hvide sandstrand. Når vi stod på stranden og kiggede i begge retninger var der kun hvidt sand at se, ingen andre hoteller kun natur, sand og blåt vand. Vi var så heldige, at den første aften var det en national helligdag, og hotellet holdt en fest, hvor personalet stod for underholdningen. Og igen var underholdningen ikke kun for turisternes skyld, personalet hyggede sig med hinanden, og kvinderne på hotellet havde fået lov til at klæde den mandlige del af personalet ud i dametøj til stor morskab for alle. Dag 2 lejede vi hotellets tuk tuk. Det var det eneste sted, vi var, hvor vi selv måtte køre en tuk tuk, så det skulle vi naturligvis prøve. Vi kørte nordpå til en smuk strand, hvor der var en lille strandbar ude midt i ingenting. Vi mødte nærmest ingen turister på vores vej, kun få knallerter og en enkelt bil. Men det var nemt og sikkert at komme rundt på øen, og børnene elskede den tuk tuk. Vi stoppede nede på havnen og købte ind i det lokale supermarked. Ved supermarkedet havde vi problemer med at starte tuk tuk’en igen, men der stod en gruppe mænd, der straks kom os til undsætning og fik gang i den. Endnu et tegn på den store hjælpsomhed og gæstfrihed, som vi mødte på vores tur. Hvis I tænker på at tage til den her del af Thailand, så overvej C&N hotel i stedet for fx. nærliggende Khao Lak, som er meget mere turistet. Vi boede i et lille hus med et stort soveværelse og badeværelse med en lille terrasse. Se mere til vores hotel her.

Videre til hotel nummer 3 på skønneste Railay Beach

Efter kun 3 nætter nordpå skulle vi videre sydpå igen. Vores næste stop var nok det sted, som jeg havde de største forventninger til. Vi fik hotellet til at booke en båd og en taxa til os på den anden side af floden. Her var det eneste mulighed, da der ikke var mulighed for selv at indhente et tilbud derude midt i ingenting. Vi blev kørt til Aonang beach, som ligger på samme højde som Phuket, men på den anden side af Phang Nga bugten. Turen tog næsten 3 timer i minivan. Vores chauffør var virkelig flink og snakkesalig, og han fortalte undervejs på turen om sit liv men også fakta om den natur, vi kørte igennem. Vi gav omkring 700,- for turen først med pick up til kajen, bådturen over og 3 timer i vores egen minivan. Alle de chauffører vi kørte med var virkelig fleksible og ville gerne stoppe flere gange undervejs, både ved seværdigheder men selvfølgelig også efter mad eller bare toiletbesøg. Da vi ankom til Aonang var vores chauffør ret meget i tvivl, om hvorfra vi skulle sejle videre til Railay Beach. Han var ikke vant til at køre i området, men han gjorde sit bedste for at finde det rigtige sted. Til sidst fandt vi et billetkontor, og han hjalp os med at købe billetter til en båd. Vi gik ned på stranden med vores bagage for at vente på båden. Men fik at vide at båden allerede var der, vi skulle bare lige gå ud til den. Den lå så virkelig langt ude i vandet, og den var fyldt med ventende turister. Vi fik stablet al bagagen op på skuldrene og begyndte at vade ud i vandet. Det blev hurtigt for dybt for Filippa, men en rar mand fra båden gik os i møde og bar Filippa ud på båden. Vi voksne baksede med at holde al bagagen over vandet og kom til sidst ud og op i båden. En kæk britisk turist kommenterede, om vi mon skulle flytte derud permanent, eftersom vi havde så meget bagage. Der var jeg ikke helt klar til vittigheder:) Og mine to lædertasker var virkelig ikke det rette valg lige der. Men ombord på båden med solen, der tørrede os, var humøret hurtigt højt igen. Vi sejlede så 300 meter op langs kysten, hvor vi inde på stranden kunne se 20 andre både, der også sejlede turister til Railay Beach. Men alle de både var helt inde på stranden, hvor man bare kunne hoppe ombord direkte fra sandet. Så selvom vores søde chauffør havde gjort sit bedste, så var det ikke helt det rigtige sted, han fandt til os. Men den tur ud i havet glemmer vi helt sikkert aldrig. Vi sejlede cirka 20 minutter i en stor long tail boat. Long tail boats er den måde de fleste turister bliver sejlet rundt på, og selvom de larmer, og jeg ikke vil tænke på, hvor meget de forurener, så er de super charmerende. Vi ankom til Railay Beach og hold nu op, hvor er der smukt. Man kan kun komme til Railay Beach fra vandet, men kan ikke køre derover. Derfor er der ingen knallerter eller biler der. I løbet af dagen er der den evige trafik af long tail boats, der fragter turister og endagsturister frem og tilbage. Men om aftenen ved 18 tiden tager alle de mænd, der sejler long tail boats en fodboldkamp på stranden, inden de tager den sidste sejltur tilbage til Aonang, og så er der bare helt stille. Stemningen på Railay Beach var helt unik. Mellem Railay East og Railay West går en lille gade, som er fuld af små gadekøkkener, smoothieboder, købmænd og billetkontorer. Der er mange turister på Railay, men det gør ingenting. Om aftenen fandt børnene andre børn at spille fodbold med på stranden, og mens solen gik ned sad folk på tæpper og nød en drink og aftensmad. Vi kom i snak med en del andre turister og hørte om deres ture og oplevelser. Der var en fantastisk god restaurant lige på den lille gade ud mod Railay West, hvor vi boede. Jeg vil anbefale at bo på west siden og tag så en eftermiddagstur over til east siden op til Railay Viewpoint og Princess Lagoon. På Railay er der også mulighed for leje af kajak og SUP. Vi boede på fantastiske ‘Railay Village Resort’, hvor vi havde en villa. Jeg kan virkelig kun sige gode ting om det hotel, det var så fantastisk. To skønne poolområder, hvor vi nærmest altid havde det for os selv. Og den villa vi boede i var simpelthen så dejlig. Se mere til vores hotel her

Tur til Koh Phi Phi

Vi var på flere ture, mens vi var på Railay Beach, bl.a. ind til Aonang. Men vi brugte også en hel dag på at tage en bådtur til Koh Phi Phi. Vi gik rundt og fik en del tilbud med bådture, og generelt var det en smule dyrt. Derfor undersøgte vi muligheden for at leje vores egen speedbåd. Vi fik 7 timer med egen speedbåd og to guider for 2000,- Det var klart den dyreste tur, vi tog på hele turen, men det var virkelig det værd. Vi blev hentet på stranden og startede med at planlægge turen. De kendte området og foreslog flere steder, end vi havde kunne læse os til. Dagens højdepunkt var turen ind i Pileh bay, hvor vi badede fra båden. Vi sejlede videre til Phi Phi. Turiststrømmen ved hoved strandbredden, hvor alle turister bliver sejlet til var vild. Men lidt væk fra hovedstrøget blev det lidt bedre. Vi havde kun en times tid der. Men Phi Phi virker bestemt til at være et meget længere besøg værd, men forbered jer på masser af turister, især backpackere. Hvis mand skulle bo på Koh Phi Phi tror jeg, at man skal sætte sig meget ind i de forskellige områder, hvis man ikke vil ende midt i et party område. På vejen tilbage viste vores guider en lokal strand, hvor vi snorklede, inden vi nåede tilbage til Railay. Alt i alt var det virkelig pengene værd at give noget mere for vores helt egne guides og båd.

Vores fjerde stop: Paradisøen Koh Ngai

Efter skønne Railay Beach skulle vi videre sydpå. Vi valgte at sejle tilbage til Aonang og derfra booke en taxa til at køre os sydpå. Det vil jeg virkelig anbefale, da bådturene fra ø til ø er lidt mere besværlige hvis man skal længere end bare et hop sydpå. Desuden er der virkelig forskel på niveauet af alle de her bådfirmaer og deres sikkerhed. Vi blev kørt til Pak Meng Pier, som ligger ud for øen Koh Ngai, som vi skulle over til. På havnen var der kun nogle fiskere og et lille havnekontor. Vi fik hjælp til at komme i kontakt med en mand, der skulle ud til Koh Ngai med ris og vand, og for kun 30,- gav han os et lift med hans long tail boat. Vi ankom til det fine hotel, og her må man sige, at vi fik bounty stemning for alle pengene. Det var klart det smukkeste sted vi var på turen. Øen er ikke beboet, kun af hoteller og få restauranter og deres personale. Der var kun de få turister, der var på vores hotel. Hotellets restaurant ligger helt ud til det smukke hav. Man kunne gå langs stranden til det næste hotel, men der var ret langt for børnene. Det gjorde, at vi spiste alle måltider på vores hotel. Men eftersom maden var helt fantastisk og til okay priser, så gjorde det ikke noget. Det eneste vi manglede her var en swimmingpool, havet var fantastisk at bade i, men børnene savnede en pool. Men havet var ellers ideelt til børn, der blev ikke for dybt, før man kom langt ud. Hotellet arrangerede ture for os. En dag lejede vi kajakker og sejlede rundt om øen, en anden dag lejede vi en long tail boat og tog ud og snorklede. Den bedste tur vi tog var til Emerald Cave på Ko Muk, som ligger en halv times sejltur væk. Vi bookede en long tail boat og en guide, der svømmede med os igennem grotten. Man skulle svømme 80 meter igennem en hel mørk grotte, men så kommer man ind til en lille strand med 40 meter høje sider hele vejen rundt. Børnene var seje og guiden hjalp med at trække Emil igennem grotten. Thomas svømmede bagved mig med vores GoPro kamera og filmede under vandet. Jeg var super glad for, at der ikke var fisk i vandet igennem den mørke grotte, lige indtil jeg så hans optagelser. Under mine ben var den hundredevis af farverige fisk, som jeg bare ikke kunne se. Det var en kæmpe oplevelse. Som alle andre seværdigheder i Thailand i højsæsonen, så kom afsted så tidligt som muligt om morgenen inden horderne af turister dukker op. Vi havde en fin to etagers hytte på det fine hotel, Thapwarin Resort. Læs mere om: Thapwarin her

Turen tilbage til Phuket

Efter 6 skønne dage på Koh Ngai skulle vi tilbage til Phuket. Der havde vi booket de sidste 3 nætter på et Sunwing hotel på Bangtao Beach for børnenes skyld. Vi ville give dem den oplevelse med guides, der underholder og mange børneaktiviteter. Jeg vil ikke sige, at vi fortrød det, men det var et hotel med rigtig mange europæiske turister. Poolområdet var fint, og hotellet som sådan var fint, det var nok bare ikke det helt rigtige for os. Og især fordi vi havde haft så fantastiske hoteller på resten af turen. Vi var til nogle fine night markets i de sidste dage, både et tæt på hotellet og et i nærheden. Det kan virkelig anbefales at finde et night market når I er i Thailand. Der er naturligvis mange billige souvenirs og kopivarer, men blandet med fine souvenirs og så masser af lækker mad og juice.

Vi tog turen tilbage fra Koh Ngai til Phuket med en fast boat, som vi fik anbefalet på hotellet på Koh Ngai. Sejlturen var lang, selvom det var en fast boat. Det var et fint firma, og der var styr på tingene. Men det var første gang på turen, hvor vi virkelig blev konfronteret med præcis hvor mange turister, der hele tiden bliver fragtet rundt mellem de mange smukke øer. Så pak den helt store tålmodighed på rejsedage, hvis de er til søs. Jeg tror nærmest ikke, de kan gøres nemme, med mindre man betaler en hel masse for privat transport. Selvom vores firma var et af de bedste ifølge både tripadvisor og trustpilot, så er informationsniveauet bare ikke eksisterende. Vi blev først sejlet hen til en mole og sat af igen, vi troede egentligt, at nu var vi på vej. Men på molen ventede vi så en halv times tid, før den rigtige båd kom. Vi sejlede til Koh Phi Phi, og derefter til Koh Lanta, hvor vi allesammen skulle stige ud af båden, for så at blive læsset ombord på akkurat den samme båd 45 minutter senere. Grunden til dette var ikke til at få ud af nogen. Fra Koh Lanta var det endelig den lige vej til Phuket, og vi var glade, da vi kom frem. Så læn jer tilbage og nyd turen og pak lidt ekstra tålmodighed, så er det en fin tur mellem øerne. Koh Phi Phi og Koh Lanta er vel nok de to mest populære øer at besøge syd for Phuket. Der var godt nok mange turister begge steder. Men eftersom vi kun stoppede begge steder kort, har jeg desværre ikke baggrund for at fortælle, om de er børnevenlige steder.

De sidste dage på bangtao beach gik hurtigt, og pludselig sad vi i flyet på vej hjemad med den absolut største oplevelse vi har haft som familie i bagagen. Vi skal helt sikkert tilbage. Næste gang vil jeg gerne flyve til Bangkok og opleve byen og de øer tæt derpå.

Tanker og tips om vores tur til Thailand

Myggespray: Myggespray er et must, uanset hvor man tager hen i Thailand. I Thailand bliver der mørkt virkelig tidligt, så der er ingen lange lyse aftener og nætter. Derfor kan der også nemt komme myg allerede ved aftenmadstid ved 18 tiden. De fleste hoteller stiller myggespray frem på bordene, eller man kan spørge efter det. Men hvis man vil være sikker på, at myggesprayen ikke indeholder farlige stoffer, så medbring rigeligt hjemmefra. Man kan købe myggespray i ethvert supermarked/købmand, og det virker, men man ved bare ikke hvad det indeholder. Medbring også et kløestillende middel til myggestik, I får helt sikkert brug for det.

Vaccinationer: Jeg vil ikke gøre mig klog på hvilke vaccinationer, man skal have. Det varierer fra sted til sted i Thailand og fra sommer til vinter. Men husk at få spurgt lægen i god tid, så I kan nå at få styr på vaccinationerne til store og små.

Solcreme: Med hensyn til solcreme gælder det samme som myggesprayen. Man kan købe det alle steder, men solcreme uden parfume og farvestoffer fandt jeg ikke på vores tur. Så medbring rigeligt hjemmefra, hvis I ønsker solcreme uden parfume. Vi havde taget en masse med hjemmefra, og det var virkelig dejligt.

Håndsprit: Jeg er ikke typen, der altid har håndsprit i tasken, for jeg er egentlig ikke stor fan af det. Men i Thailand havde vi det med, og det var bare en god idé. Det er nemt at have i tasken og kan gøre det ud for en håndvask, når man ikke har muligheden for det. Desuden brugte vi det i forbindelse med alle måltider med buffet. Om det virkede eller ej, så kom vi i hvert fald igennem en hel måned 4 personer helt uden maveonde. Selvfølgelig hjælper det ikke med håndhygiejnen, hos den der tilbereder maden. Men uanset hvad så vil jeg altid medbringe det.

Redningsveste: Hvis man rejser i Thailand med små børn, og man skal sejle fra ø til ø, så ville jeg undersøge muligheden for at tage en lille redningsvest med til de allermindste. Der var kun et sted, at vi fik redningsveste, der passede fint i størrelsen. Ofte var de for store. Mon ikke man kan få en smart en, der ikke fylder ret meget i kufferten. Til de lange ture valgte vi kun bådselskaber, der fik gode anmeldelser ift. sikkerhed, men alligevel var der ikke altid nok af de helt små redningsveste. Og på alle de andre små ture sad vi i long tail boats, hvor der kun var børneveste nogle af gangene.

Dykkermasker til børn: Vi havde ikke købt dykkermasker med snorkler til børnene hjemmefra, men ville bare købe dem derude. Man kan få nogle billige sæt i deres utallige souvenirbutikker. Men jeg kan virkelig anbefale at købe nogle ordentlige. Vi fandt en sportsbutik i Aonang, hvor vi fik nogle rigtig gode til ca. 250,- pr. stk. Det var det bedste køb, vi gjorde. Vi havde to børn med let vandskræk med derud, men de to vildeste vandhunde med hjem. De brugte maskerne hele tiden, og de fik snorklet og set en masse farvestrålende fisk. Maskerne har været med på alle rejser siden og skal også med igen til sommer.

Tanker bagefter: Thailand er smukt og grimt på samme tid. Naturen er så smuk, at man simpelthen bliver så betaget. Men sammen med den er der trafikkaos, os og støj. Vejene er fyldt med knallerter med op til 4 personer på hver, der suser forbi i høj fart. Og alle gader er kendetegnet ved de massive mængder af kabler, der hænger overalt, i stedet for at være blevet gravet ned. Thailand er ikke kun Instagrambillederne, man ser. Det er også affald i gaderne og plasticflasker overalt. Mange hoteller har fokus på bæredygtighed, men der er en lang vej igen. Men det tager ikke skønheden fra landet, naturen og ikke mindst alle de mennesker, vi mødte på vores vej.

GoPro: Vi havde et GoPro kamera med, og det var virkelig en succes med alt det film både over og under vand, som vi havde med hjem. Efter vores ferier laver jeg altid en ca. 20 minutters film, klippet sammen af alle de klip, vi har taget. Filmen lægger vi ind på vores TV og børnene elsker at se dem igen og igen. Og det hjælper dem med at huske dem. Jeg bruger programmet Filmora til at klippe det sammen og lave fine effekter.

Til sidst vil jeg bare skrive rigtig god tur, hvis I overvejer en tur til Thailand! Og jeg kan kun anbefale at købe en god guidebog, fx. Lonely Planet og få læst en masse hjemmefra. Til Phuket og Krabi området havde vi købt ‘Lonely Planet – Thailands Islands and Beaches’. Den findes vist desværre ikke på dansk, men vi brugte den rigtig meget. Og ellers er internettet fyldt med gode rejsebeskrivelser. Til sidst vil jeg også anbefale youtube, hvor der ligger så mange gode videoer med rejseanbefalinger og tips.