Bali med børn

Bali med børn - se vores guide til at rejse rundt på Bali med børn

At rejse rundt på Bali med børn er rigtig nemt, men læs med for at få vores tanker og anbefalinger til en god tur rundt på Bali, som er en succes for både de voksne og børnene.

Vi er lige kommet hjem fra en fantastisk rejse til Bali i 19 dage i Juli. Sidste år havde vi en helt vildt dejlig tur til Thailand, og i år ville vi gerne prøve noget lignende. Fordelen ved Bali er, at de har også sommer, når vi har sommer. Og der er ikke regntid om sommeren, som der ellers er i store dele af Sydøstasien. Derfor faldt valget på Bali; udover at vi selvfølgelig kun har hørt virkelige dejlige ting om Bali. Vores børn er 6 og 8 år, hvor Emil er ældst og Filippa er lillesøster.

Rejsen derover

Vi fandt nogle gode billetter gennem momondo.dk, som jeg godt kan anbefale. Det giver et samlet overblik over alle mulige flybilletter. Vi søgte fra Billund, København og Hamborg, og vi endte med at flyve fra København. Vi fløj med Qatar Airways. Vi havde et kort stop i Doha, så vi fløj først 6 timer og dernæst næsten 10 timer. Den anden flyvning var en natflyvning, og børnene fik heldigvis sovet lidt. Hjemmefra havde jeg lavet små pakker med legetøj, og jeg havde lavet en stor pose til dem hver med små pakker slik i. Det var virkelig en succes, og de havde det sjovt med at skulle rationalisere slikket til hele turen. Jeg havde valgt små vingummiposer, små gajol- og tyggegummipakker. Slikket varede længere, når der var en masse små pakker. Derudover havde jeg købt forskellige aktivitetsbøger. Derudover gik tiden også med at se tegnefilm og spille spil på flyets skærme.

Ankomst

Vi ankom om morgenen kl. 9.00 lokal tid, hvilket måske ikke var den bedste beslutning. Vi ville ikke sove før til aften, for at få vendt vores døgnrytme med det samme. Men hold nu op vi var trætte den første dag, på det tidspunkt havde vi voksne ikke sovet i 22 timer. Vi fik heldigvis vores værelse hurtigere end forventet, og med en god frokost og en lang svømmetur gik dagen hurtigt. Vi spiste noget tidlig aftensmad, hvor personalet grinte en del af, at børnene på skift sad og faldt i søvn. Klokken 18.30 hoppede vi i seng og vi sov allesammen i 15 timer! Næste dag var vi alle udsovet og havde fået vendt døgnrytmen til lokal tid. Hvis der er mulighed for det, vil jeg helt sikkert vælge en flyvning, hvor man er fremme sidst på eftermiddagen eller om aftenen. Så man kan få lidt aftensmad og springe i seng med det samme. Men ofte er der jo ikke mange muligheder mht. hvilke flyvninger, der er. Men mit råd er i hvert fald, at hvis I kommer derud først på dagen, så hold den kørende hele dagen med aktiviteter og hop så tidligt i seng og få vendt døgnrytmen helt allerede i det første døgn.

At rejse rundt

Vi boede fire steder på turen, og vi havde booket alt hjemmefra, 2 hoteller gennem hotels.com, et hotel gennem agoda.com, og et hus jeg tilfældigt fandt gennem google. Vi booker altid transporten mellem hotellerne igennem de hoteller, vi bor på. Transporten fra lufthaven til det første hotel havde vi booket hjemmefra. Næsten alle hoteller tilbyder shuttle service til få penge, så da vi ankom stod vores chauffør klar til at køre os hen på hotellet. Der var naturligvis masser af andre taxachauffører, som stod klar, men det var bare nemt, at vores helt egen chauffør stod og ventede på os. Dagen før vi skal rejse videre, plejer vi så at gå ned i receptionen og høre om muligheden for, at de arrangerer vores transport hen til næste hotel. Det er bare virkelig nemt. Da vi skulle fra Nusa Dua til Ubud kørte vi 2 timer og et kvarter plus, at han ventede på os i en time ved en seværdighed, det gav vi 280,- for. Så det må man sige, er en helt ok pris. Vores tredje stop var på øen Lembongan. Hvis I skal ud på Lembongan eller Gili øerne, så kan vi kun anbefale at booke transporten hjemmefra. Vi kontaktede vores hotel på Lembongan hjemmefra, og de satte os i kontakt med Fast Boat selskabet ‘Rocky Fast Cruise’. Vi afttalte det hele på mail, og det var super nemt. De hentede os i taxa ved hotellet i Ubud, kørte os de 3 timer ned til havnen. Vi kom foran i billetkøen, og fik vores billetter med det samme, fordi vi havde booket hjemmefra. Chaufføren hjalp med at bære vores bagage ned til molen, vi skulle sejle fra. Vi blev sejlet tur/retur, og da vi kom tilbage til Bali, var det også inklusiv en taxa til vores næste hotel i Seminyak. Alt det gav vi kun ca 875,- for – for os alle fire. Det kan jeg kun anbefale! Det gjorde hele den tur så nem. Udflugter bookede vi også gennem vores hoteller. Typisk booker man bare en taxa i det antal timer, man ønsker, og så kan man snakke med chaufføren, om hvad man ønsker at se, når han kommer. Den pris vi fik fra vores hotel, var faktisk lige så billig, som den vi selv kunne forhandle os til på gaden. Så det er bare virkelig nemt at rejse rundt, vi elsker de oplevelser, vi får på turen fra et hotel til det næste. Hvis man på vejen ser noget, man ønsker at stoppe ved, er chaufføren typisk helt ok med at forlænge turen for få penge.

Første stop: Nusa Dua

Vi elsker at rejse rundt og opleve flere steder, når vi er på ferie, i stedet for at blive det samme sted i hele ferien. Men de gange, hvor vi har gjort det, starter vi altid med flest dage på det første sted, og sørger for, at det første sted er lækkert med en stor pool til børnene. Vi boede på Courtyard by Marriott i Nusa Dua, og det hotel var virkelig fint. Vi bestilte i god tid, og det vil vi også anbefale, især hvis I skal afsted i højsæsonen. Hotellet har en afslappende atmosfære, som gør, at man slapper af i det øjeblik, man træder ind på hotellet. Bliv ikke skræmt af den ekstreme sikkerhedskontrol ved indgangen, de går bare utrolig højt op i deres gæsters sikkerhed. Vi er ikke så vilde med de helt typiske familieresorts, med rigtig mange børn og hvor hotellets guides underholder børnene. På Courtyard by Marriott i Nusa Dua er der bestemt tænkt på børnene, og der er en del børn på hotellet, og de må gerne plaske og larme i poolen. Der er en god Kids Club, der laver fine oplevelser for børnene. Vores børn ville det ikke rigtigt, men jeg læste programmet igennem og hørte, at de andre gæster var meget tilfredse. Hotellet er vokset sammen med et andet Marriott hotel lige ved siden af. Det giver en vildt god atmosfære for både børn og voksne. Vores hotel var stille og fredfyldt med en oase af et poolområde med både sol og skygge, her lå vi og hyggede i middagssolen. Det andet hotel, Marriott Nusa Dua Gardens, havde en stor pool med mange flere børn, og der gik vi hen for at bade og lege i poolen. Rundt om deres poolrestaurant var der en pool med strøm, så man blev trukket med rundt i en badering. Det var børnene rigtig vilde med. Og der var et stort boblebad, hvor der nemt kunne være 15 mennesker i. Der var 2 restauranter og en poolbar, som alle tre havde rigtig dejlig mad. Man må gerne spise på Marriott Gardens poolrestaurant, og der får man også bare maden skrevet på hotelregningen, selvom man egetlig bor på det andet hotel. Morgenmaden er en buffet, og der skuffer Marriott bare ikke. Alt hvad man overhovedet kan tænke sig, er i den morgenmadsbuffet for både børn og voksne.

Se mere til Courtyard by Marriott Nusa Dua

Bali med børn - se vores guide til at rejse rundt på Bali med børn
Bali: Marriott Nusa Dua Gardens
Bali – Courtyard by Marriott Nusa Dua

Andet stop: Ubud

Ubud er en by, der ligger inde på Bali i utroligt smukke og frodige omgivelser. Vi kørte dertil med taxi, og nede fra Nusa Dua tog det ca. 2 timer og et kvarter. På vejen dertil stoppede vi ved Turtle conservation and education center på øen Serangan. Tæt ved er turistattraktionen ‘Turtle Island’, som er noget helt andet. Vi var ikke på ‘Turtle Island’, da vi læste os til, at det var et ganske forfærdeligt sted. Så hvis I vil se det rigtige Turtle conservation and education center, så vær sikker på, at jeres taxachauffør ved, hvilket af de to steder I snakker om. De to første vi spurgte, anede ikke, at det her sted eksisterede. Det er også lidt svært at finde, men det er bestemt et stop værd. Stedet overlever kun gennem donationer og frivilligt arbejde. Man betaler ikke noget for at se det. Der kom en guide, som på 10-15 minutter viste os rundt og fortalte stedets historie og om det arbejde, de laver der. Derefter gik vi selv rundt og kiggede lidt. For ca. 75 kr kan man adopterede en lille skildpadde, som man så selv vælger fra et bassin. Man tager dem med i en lille spand, og derefter bliver man kørt 10 minutter ned til havet. Efter en lille gåtur kommer man til en strand, hvor man så sætter skildpadderne fri, og man ser dem svømme ud i havet. Det var en stor oplevelse, og børnene var vilde med det. Man skal navngive sine skildpadder, og når man kommer tilbage fra stranden, har de lavet et lille personligt diplom for hver skildpadde, man har adopteret. Vi var der i en time, mens vores taxachauffør ventede på os.

Trafikken op til Ubud by er tæt. Der er kun en nordgående vej gennem byen, og rigtig mange turister der gerne vil den vej. Men det var en fin tur, og så fik vi mulighed for at se naturen og byen på vej til vores hotel, men pak lidt ekstra tålmodighed, hvis I skal til Ubud. Vi boede på ‘Tejaprana resort and spa’. Et virkelig fint hotel med en helt speciel atmosfære. Vi boede i deres ‘Terrace view Villa’, hvor der er en rigtig stor seng. En ekstra opredning var lidt dyr, men sengen var faktisk så bred, at vi sov deri alle 4 uden problemer. Hvilket vi gerne måtte, da børnene ikke er så gamle. Villaen var utrolig smuk, og der var helt stille og roligt der. Udsigten var en jungle af træer og palmer. Villaen har et udeområde med badekar, pool, liggestole og et hyggeligt siddeområde med sofa og stole. Vi kan virkelig kun anbefale det her hotel, hvis I skal til Ubud, det var bare helt specielt. Restauranten serverede lækker mad, både internationale men især også lækre lokale retter. Der er en stor fælles pool, men vi brugte faktisk næsten kun vores egen pool. Pools er ikke opvarmede, men solen varmer dem i løbet af dagen, men de var koldere end på de andre hoteller, hvor vi var. Vi brugte 5 dage i Ubud, og det var meget passende. Vi fik set Monkey Forest, som gik fint, når bare man følger de råd, de giver med fx. ikke at have løse genstande på sig. Vi hyrede en taxachauffør en dag og fik set Tegenungan waterfall og Tegallalang Ricefield. Børnene synes især, at vandfaldet var en fed oplevelse. Hvis man går til højre side af vandfaldet, kan man for få penge komme op på toppen af vandfaldet og gå rundt. Det var børnene helt vilde med. Inde i Ubud by fik vi shoppet på Ubud marked. Den første dag vi var i Ubud, var en eftermiddag, og vi gav næsten op undervejs. Der var så meget trafik og så mange turister. Men så tog vi derind en søndag formiddag, og byen var helt anderledes. Mit råd er at komme så tidligt på dagen som muligt, og kom hurtigst muligt væk fra de store veje. JL. Hanoman er en stor vej, men der er mange fine butikker. Den bedste gade vi fandt var JL. Goutama Sel. Der kører kun scootere på den vej, og den er fyldt med de hyggeligste små caféer, butikker og morgenmadssteder. Den gik vi ad for at komme ned til Ubud Marked. Markedet er også et must, men husk at forhandl om prisen, de startede med alt for høje priser. Hvis I vælger at bo på Tejaprana resort ligesom os, så ligger der den fineste butik lige over for hotellet. De sælger boliginteriør til hoteller og virksomheder, men de vil også gerne sælge til turister. Butikken er kæmpe stor og fyldt med lækre træfade, skåle og køkkenudstyr, og priserne var faktisk mindre end inde på Ubud marked.

Læs mere om dejlige Tejaprana Resort and Spa her

Tejaprana Resort and Spa
Tejaprana Resort and Spa – Hotellets restaurant
Monkey Forest Ubud

Tredje stop: Nusa Lembongan

Efter Ubud tog vi videre til Øen Lembongan. Vi overvejede Gili øerne eller Lembongan, men valget faldt på Lembongan, fordi vi læste så mange fine ting om øen. Og så vejede det også stort, at sejlturen dertil er meget kortede end til Gili øerne. Lembongan er som en lille paradis ø. Stemningen er fuldstændig afslappet og pga. meget gunstige bølger er det er surferparadis. Lembongan er slet ikke blevet så polulært som Bali endnu, og det giver en helt anden atmosfære. Ved restauranterne falder man nemt i snak med nabobordet, og de mennesker vi kom over sammen med i båden, mødte vi flere gange rundt omkring på øen. Vi boede på det mest fantastiske sted: Bersantai Villas. Bersantai Villas er 4 villaer, der tilsammen udgør et lille hotel med en lille reception og ellers rengøring hver dag mm. som var det et rigtigt hotel. Der er et lille køkken men ikke nogen restaurant. Hvis I skal til Lembongan, skal I overveje Bersantai Villas. Vi boede i Kundalini villaen, som har egen pool, 2 soveværelser, 2 badeværelser, stue, køkken og et lækkert område udenfor. Når man går ud fra hotellet og ca. 70 trin ned af den hyggeligste trappe, er man nede ved vandet. Gå til højre og den første restaurant, man kommer til er ‘The Deck’, som ligger helt ud til vandet. De serverer dejlig morgenmad, og vi endte med at spise en del af vores måltider der. Går man længere hen end ‘The Deck’ er der også andre fine restauranter, bl.a. en lækker Thai restaurant med et sødt VW folkevognsrugbrød, der er lavet om til en bar. Vi havde 4 nætter på Lembongan, men vi kunne nu sagtens have brugt flere dage der. Vi bookede en taxa til en rundtur på øen, og det var bare den bedste tur vi var på. Man sidder bag på laddet af en bil, og det er i sig selv en oplevelse for børnene. De kører ikke ret stærkt, så det er en fantastisk måde at komme rundt på øen på. Vi fik set Mushroom Beach, Devil’s tear drop, Yellow bridge, Mangrove Forest og Dream Beach. Vores guide var rigtig sød, og vi havde en fantastisk eftermiddag og sluttede med at se solnedgangen ved Sunset Point. Dagen efter tog vi en udflugt til Nusa Penida. Den ø er endnu mindre turistet end Lembongan. Vejene er mildest talt ringe, men man kan se, at de arbejder på at gøre dem bedre, og nogle strækninger er blevet asfalteret. På den ø blev vi kørt rundt i en rigtig bil. Turen rundt på øen tog 4 timer og vi fik set Kelingking Beach, Angel’s Billabong, Broken Beach og Crystal Bay. Det var en virkelig fin tur, men mest af turen brugte vi i bilen, det tog lidt længe at komme fra sted til sted. Det gjorde det ikke bedre, at vores chauffør ikke kunne engelsk, så vi anede ikke hvad programmet var, og hvor længe vi kunne bruge hvert sted. Men det var helt sikkert turen værd, og det var det smukkeste natur, vi så på hele turen.

Se mere til fantastiske Bersantai Villas her

Tur til Nusa Penida

Villa Kundalini hos Bersantai Villas

Fjerde og sidste stop: Seminyak

Efter nogle virkelig dejlige dage på Lembongan, tog vi tilbage til Bali og sluttede ferien i dejlige Seminyak. Vi ledte virkelig længe herhjemme efter at finde det helt rigtige hotel. Seminyak er forholdsvis dyrt, og de lækre hoteller, der ligger på stranden var lidt for dyre, især fordi mange steder kunne vi ikke få familieværelser men måtte booke to værelser, hvilket var ret dyrt de fleste steder. Der er mange fine villaer, man kan booke i Seminyak, men vi var på udkig efter et hotel, og gerne et hotel med en lækker morgenmadsbuffet. Så vi endte på Courtyard Marriott. Det var bare det bedste bud, vi kunne finde. Vi fik et værelse med pooladgang. Det havde vi også på et hotel i Thailand, og det er bare så lækkert; især med børnene. Hotellet har en skøn atmosfære, som rammer en, lige når man ankommer. Her er der også metaldetektor og hunde mm. ved indgangen, det virker lidt overdrevent, men på den anden side er det dejligt, at de tager deres gæsters sikkerhed meget alvorligt. Stemningen er helt anderledes end i Nusa Dua. I Seminyak er der musik og lysguirlander i deres store poolområde. Poolbaren er altid fyldt med mennesker. Efter klokken 21 er der ikke larm overhovedet, men indtil da er der snak og musik fra poolbaren. Der er gratis candyfloss og popcorn til børnene hele dagen, og der var langt flere børn end i Nusa Dua. Deres morgenmadsbuffet er den vildeste buffet, vi nogensinde har oplevet. Der var simpelthen alt, hvad man overhovedet kunne drømme om. De sidste dage i Seminyak brugte vi bare på at hygge os ved poolen, og så fik vi shoppet. Hvis der skal shoppes gaver med hjem, er Seminyak bare det rette sted. Der er masser af souvenirboder, som ret beset sælger næsten det samme allesammen. Men så er der også en masse fine butikker med tøj, sko og tasker. Jeg fandt også nogle fine smykkebutikker, som solgte smykker i en stil a la Pernille Corydon i rigtig fine design og til lave priser. Vi fandt gode butikker især på JL. Raya Seminyak. En anden dag tog vi op til Seminyak Square og gik ned af JL. Kayu Aya, hvor der også var gode butikker og restauranter.

Se mere til Courtyard by Marriott Seminyak her

Courtyard by Marriott Seminyak

Sikkerhed

Alt i alt føles det trygt og sikkert at rejse rundt på Bali og på hotellerne. Alle de lokale indbyggere er så flinke og utroligt søde. Jo, jo de prøver naturligvis at få den bedste pris for en vare, når man forhandler med dem. Men ikke på en irriterende måde. Vi mødte kun rigtig flinke taxachauffører, og der var sikkerhedsseler i alle biler mm. Vi lod flere gange bagagen være i en taxa, mens de ventede, og vi så på seværdigheder. Det er meget brugt, at de venter på en, mens man er ved en seværdighed. Der var ikke ét men hele to jordskælv, mens vi var der. Epicentret begge gange var nord for naboøen Lombok. Vi kunne mærke begge jordskælv, og ved andet jordskælv blev vi bedt om at gå udenfor på gaden, indtil det var ovre. Jordskælv er en naturlig del af livet på Bali, og det er noget, man skal tage med i overvejelserne. Vi blev ikke bange, og der skete ikke noget på Bali ved de her to jordskælv. Personalet på hotellet var meget seriøse men afslappede omkring det, hvilket gjorde, at vi følte os i sikkerhed. Men jeg vil helt sikkert råde til at tjekke, hvor hotellet har et mødested i tilfælde af jordskælv, så ved I præcis, hvor I skal gå hen, hvis det sker. Tjek altid udenrigsministeriets rejsevejledninger og se, om der er nogle akutte opdateringer for Bali. En ting vi helt sikkert fortrød på turen, var at vi ikke havde en lille redningsvest med til børnene. Havet omkring Bali er meget vildere end det ser ud til. Turen ud til Lembongan var ret vild, selvom det kun er en sejltur på 30-40 minutter. Det skal siges, at vi var lidt uheldige med vejret, og bølgerne var højere end normalt, da vi var der. Men jeg havde læst hjemmefra, at der er både, der kæntrer på den forholdsvis korte afstand, der er til Lembongan. Vi havde valgt et godt selskab til at sejle os, og der var styr på tingene og redningsveste til alle. Men kun i voksenstørrelser! Så børnene sad i alt for store redningsveste på en ret voldsom tur. Hvis I har planer om en tur til Lembongan eller endnu længere væk til Gili øerne med fast boats, så ville jeg finde plads til en redningsvest til børnene i kufferten. Mon ikke man kan få nogle smarte nogle, der ikke fylder så meget. Det skal vi helt sikkert have købt til næste tur til Sydøstasien.

Bali for børnene

Vi planlægger ferien efter vores ønske om ro og familietid, og det er selvfølgelig også vigtigt, at børnene har det sjovt. Der er helt sikkert en masse forlystelser, vandland og tilbud til børnene på Bali. Fra dag til dag snakkede vi om, hvad vi skulle lave. Og børnenes ønske hver dag var bare masser af tid i poolen. Det er klart, at havde vi været afsted på den her tur, inden vi fik børnene, ville vi have været på mange flere udflugter og fået set meget mere af Bali. Men vi prioriterede at bruge masser af tid i hotellernes pools, som jo bare er det, børnene allerhelst vil. Og så tager alting bare meget længere tid, når man har børn. Men de ture vi var på til vandfald, rismarker og rundt på øerne Lembongan og Penida, var børnene rigtig vilde med. Vi sørgede for nogle snacks på turene, og at turene ikke var længere end 3-4 timer, så der hver dag var tid til at lege i poolen, når vi kom hjem på hotellet. Hver dag tog vi en pause midt på dagen med malebøger eller iPads.

Vores tanker bagefter

Bali var bare fantastisk! Bali minder umiddelbart meget om Thailand. Nu var vi på Bali i absolut højsæsonen, så det er klart, at der var meget trafik og mange turister. Men det føles bare ikke slemt, når man er der. Inde på hotellerne er der god plads, og Bali er vant til mange turister. Lige så smukt og velfriserede deres resorts er, lige så overrasket bliver man, når der ligger store bunker plastic på områder udenfor hotellerne. Det er super trist at se på, og det er det samme som i Thailand. Det er svært at forstå, at der ikke bliver ryddet op der midt i paradis. Men samtidigt er det bare klart, at øen ikke kan klare den mængde plasticflasker, som alle turisterne efterlader. 5.000.000 mennesker kommer årligt til Bali. Vi gjorde alt vi kunne for at minimere vores brug af plasticflasker og sørgede for at smide dem ud i skraldespandene inde på hotellet. Men når det er sagt, så tager det ikke skønheden fra Bali. Bali er smuk natur, travle gader, fantastiske hoteller, smukke strande men også dejligt rodet. Men de har bare en atmosfære, som mærkes i det øjeblik, man er der. Og så er der de lokale indbyggere. Alle vores taxachauffører var bare så søde og imødekommende. Selvom vi nok var turist nummer 1000 på deres vej, tog de imod os, som om vi var de første turister, de nogensinde havde mødt. De ville rigtig gerne snakke om Bali og deres opvækst og familier. Alle spurgte ind til, hvor vi kom fra, og ville rigtig gerne høre om forholdene i Danmark. Igennem dem fik vi mange historier og fakta om Bali, som vi ikke ellers ville have hørt.

Det var bare en helt fantastisk tur, og hverdagen har været ret svær at forliges med, efter vi er kommet hjem. I tankerne er jeg allerede ved at planlægge vores næste tur. Vi skal nok ikke tilbage til Bali næste gang, det ville helt sikkert være fedt at kommer derud igen, men vi kan også bare godt lide at opleve noget nyt og nye steder.

Med på ferien havde vi et GoPro Hero 5 kamera med, der var rigtig fint. Det kan filme både over og under vand, og det har givet os så mange fine minder med hjem på film. Vi har filmet flere timer, og derfor bruger jeg en del aftener på at klippe det sammen til en ca. 20 minutters film. Det har jeg gjort, hver gang vi har været på ferie. Det tager en del tid at lave, men så lægger vi dem ind på vores Tv, og børnene elsker at se dem, og når nu de ikke er så gamle, så hjælper det dem med at huske vores ture. Jeg bruger programmet Filmora, som er meget nemt.

Jeg håber, at I kunne bruge vores tanker til noget, og hvis I står overfor en tur til Bali, så håber jeg, at I får en rigtig fantastisk tur!